LCHF – Low Carb, High Fat

LCHF

Kan man virkelig spise fedt og samtidig tabe sig? 

Ja – det kan måske lyde underligt, men det er sandheden for en række mennesker, der lever efter den såkaldte LCHF-livsstil.

LCHF betegner livsstilen, hvor  man helt konkret undgår for mange kulhydrater og i stedet substitutere dette med et fedtindtag.

Helt konkret skal du undgå sukker, frugt, juice, mælk, brød, kartofler, pasta, ris og al mad med mel. Spis i stedet kød, fisk, fjerkræ, æg, feta, naturlige mejeriprodukter, smør, fløde og grønsager, som vokser over jorden dvs. ingen jordfrugter.

LCHF-livsstilen henvender sig til hovedsageligt til alle, men særligt diabetesramte personer kan nyde godt af denne livsstil.

Ligledes henvender den sig i høj grad også til de personer, der ønsker at tabe sig uden at være sulten. Konceptet i LCHF går nemlig ud på at spise til du er mæt. Spis derfor gerne en god omgang morgenmad – men ordentlig sammensat! Kylling, grøntsager, mælk og lign. til morgenmad (evt. en omellet!) er en suveræn løsning.

Hvordan kan LCHF slanke?

Ved at spise fødevarer med et højt fedt/protein indhold opnås en mæthedsfornemmelse markant hurtigere ned via kulhydratsrige fødevarer. På  den måde kan man opnå en god mæthedsfornemmelse med færre kalorier indblandet!

Kulhydrater er betegnelsen for fibre, stivelse og sukker, der omdannes til glykose. Glykose booster blodsukkeret  og skaber de her energi-bølger, hvor du kortvarigt får et højt energiniveau, og herefter falder til det tilbunds, og efterlader dig træt og udmattet.

Ved at spise en protein/fedtrig kost sikres et mere stabilt blodsukker-  og insulinniveau, der har en positiv indvirkning på fedtforbrændingen.. Det stabile blodsukker skaber bedre vilkår for forbrændingshormonet Leptin. Leptin udskilles fra fedtvævet, men spiser du en blodsukker-boostende kost (pasta og kartofler) udskiller kroppen insulin, der bl.a. bekæmper leptin.

Kroppen har ikke behov for de mange kulhydrater, medmindre du skal udføre ekstremsport. Det sukker/energi, som kroppen skal bruge, skaber kroppen selv.

Dvs. Det er altså selve den øgede mæthedsfornemmelse + det stabile blodsukker, der skabe fedttabet (self. i kombination med træning!)

Kilder til det sunde mættede fedt:

  • Avokado
  • Fed fisk
  • Animalsk fedt( kylling, okse etc.)
  • Olivenolie
  • Nødder  (Bl.a Peanutbutter)

Tilvænning:

Det kan for mange virke ganske voldsomt at fraskære elementer som brød, pasta og kartofler. Derfor bør det også gøres over tid og evt. fasthold 1-2 “fridage”. Hyg dig i weekenden og lev  sundt de øvrige 5 dage. Det kan virke som en useriøs løsning, men ikke alle har lysten til at ændre livsstil fra  den ene dag til den anden. Derfor er tilvænningen over tid en ganske god ide!

Hvad må man så spise?

  • Kød: Enhver form. Oksekød, svinekød, vildt, kylling etc.
  • Alt godt fra havet: Fede fisk som laks, makrel eller sild.
  • Æg: I alle former. Kogt, stegt, omelet.
  • Naturligt fedt, fede saucer: Rapsolie og olivenolie er absolut bedst. Brug evt. smør og fløde i madlavning, så det vil blive bedre, og du bliver hurtigere mæt. Béarnaise, Hollandaise sauce kan uden problemer laves fra bunden af – Drop pulverudgaven og lav det friskt!
  • Overflade Grøntsager: blomkål, broccoli, kål, rosenkål. Asparges, squash, aubergine, oliven, spinat, svampe, agurk, salat, avocado, løg, peberfrugter, tomater og meget mere.
  • Mejeri: Vælg altid den fedeste løsning. Fast smør og creme fraiche, fløde (38%), syrnet fløde, fetaost. 10 % græsk / tyrkisk yoghurt. Vær forsigtig med almindelige mælketyper, da de indeholder en masse mælkesukker.
  • Nødder: Godt som TV slik (helst i begrænsede mængder).
  • Bær / frugt: Sukker er et overordnet no go, og om der er tale om frugtsukker eller industriel sukker er ligegyldigt. Det eneste gode ved frugt er de næringsstoffer, der følger med. Spis derfor frugt i moderater mængder.

Hvad skal man så undgå?

  • Generelt sukker: Sodavand, slik, saft, sportsdrikke, chokolade, kager, boller, kager, is, morgenmadsprodukter. Nogler taler også for, at sødemiddel bør udelukkes. Dette kan der tales for og imod, da sødemidler nu engang er det sundere alternativ i forhold til det velkendte hvide sukker.
  • Stivelse: Brød, pasta, ris, kartofler, pommes frites, chips, grød, mysli osv. Fuldkornsprodukter er heller ikke gode, men blot mindre dårlige. Moderate mængder rodfrugter kan være OK, hvis du ikke er alt for striks med dine kulhydrater.

Skal du forkæle dig selv:

  • Chokolade: Drop mælkechokoladen og nap den mørke på en 70-80 pct.
  • Lidt peanutbutter

Drik meget gerne rigeligt med væske! ( og nej… øl tæller ikke)

  • Te: sort, rød, hvid og grøn
  • Kaffe
  • Vand

Vær opmærksom på følgende!!! 

LCHF-livsstillen minder utrolig meget om Stenalderkosten, og nogle vil evt. også påstå, at det er det samme.

Personligt vil Healthdane IKKE anbefale en kost med et højt fedtindhold, da der fra HD´s side af holdes kraftigt på en varieret og gennemtænkt kost med plads til helligdage.

Healthdanes fokus ligger ikke på ekstremer og direkte bandlysning af enkelte fødevarer  - udover en vis kritisk tilgang overfor de syntetiske og industrielle produkter som bl.a pulversaucer, Cola etc. – men lægger derimod vægt på sunde råvarer, økologi og det simple princip, at spise med omtanke & fornuft + intensiv træning ved siden af!

Der anbefales i LCHF-livsstilen, at man gerne bør spise rigeligt med fedt. Dette holder ikke! Pointen er, at man skal sammensætte et mættende måltid bestående af primært protein, siden da fedt og til slut kulhydrater. Det skal ikke forstås som et turpas til bacon-parken, hvor man frit kan hælde i sig. Kost handler om logik og omtanke, og intet er godt i for store mængder. Derfor bør man kun leve efter LCHF-stilen, hvis man lige tænker sig om og spiser med måde.

Healthdane støtte dog om teserne; Drop pasta og sukker:

  • Pasta har ingen reel værdi for din krop, og skal du endelig bruge fyld til suppen, så nap grøntsager og kød i stedet for!
  • Sukker har ingen gavnelig effekt. Objektivt set er indtaget af sukker i koncentrerede mængder – hvidt sukker bl.a. – komplet idioti, men naturligvis… så handler det om at spise med fornuft, så er man typen, der godt kan lide lidt sukker til teen eller bageriet, så nap i stedet sødemidler. De er syntetiske – ja – men de er uden kalorier og giver ikke problemer med tænderne.

 

 

Spørgsmål ?